Geschil tussen Alkmaar en Castricum over kosten opvang statushouders; Alkmaar stapt naar de rechter

12 dec , 9:34 Gemeente
jj270422 03 003 1024x766 1 kopie2
JJFoto - aangeleverd
Opening van de opvanglocatie aan de Picassolaan in 2022 (foto: Gemeente Alkmaar / JJFoto)
ALKMAAR / CASTRICUM - De gemeente Alkmaar en de gemeente Castricum hebben een zakelijk geschil over de kosten die zijn gemaakt tijdens het tweejarig verblijf van de Castricumse statushouders in het Regionaal Wooncentrum aan de Picassolaan in Alkmaar.
Bij de opening in 2022 van het Regionaal Wooncentrum aan de Picassolaan in Alkmaar hebben der twee gemeenten zakelijke afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in een Bestuursovereenkomst. Begin 2024 is deze overeenkomst verlengd tot en met 31-03-2024.
Over de verdeling van kosten is in de Bestuursovereenkomst afgesproken dat iedere gemeente alle kosten draagt, die voortvloeien uit of samenhangen met de huisvesting van de aan hen gekoppelde statushouders. In de periode dat de statushouders aan de Picassolaan verbleven, zijn de energieprijzen sterk gestegen, waardoor het verblijf veel duurder is geworden dan van tevoren ingeschat. Ook was het aantal Castricumse statushouders dat nog verbleef op de Picassolaan in verhouding groter dan het aantal van Alkmaar. Alkmaar was met het oog op de sluitingsdatum eerder begonnen met uitfaseren. Dat had effect op de verdeling van de kosten.
In de bestuursovereenkomst is afgesproken dat partijen in overleg treden bij een geschil. Om tot een oplossing te komen over het verschil van inzicht over de openstaande facturen, vond om die reden op vrijdag 29 november jl. een formeel bestuurlijk overleg plaats met een delegatie van beide colleges. Dit gesprek heeft niet geleid tot overeenstemming.
Volgens de afspraak in de Bestuursovereenkomst is de volgende stap “Indien men onderling niet komt tot een voor iedere partij aanvaardbare oplossing van het geschil, zijn partijen bevoegd het geschil aan de daartoe bevoegde rechter voor te leggen.”
De gemeente Alkmaar neemt het initiatief tot deze stap.