Golfbaanvariant van de baan; bewoners Broekpolder opgelucht

27 mei , 17:23 Gemeente
naamloos 1 a8 a9
Beeld uit de presentatie van Provinciale Staten

NOORD HOLLAND - De Provincie Noord-Holland heeft de resultaten van het onderzoek naar de drie opties voor een verbinding tussen de A8-A9 gepresenteerd en alle drie zijn ze afgevallen. Nu richten ze zich op een zogenaamde Variantenstudie N203 Krommenie. Alternatief 2 is daarbij het uitgangspunt waaruit een aantal leefbaarheidsmaatregelen worden meegenomen. Volgend jaar rond deze tijd moet deze studie klaar zijn.

Daarmee komt er na elf jaar een eind de Golfbaanvariant vanwege de stikstofbelasting en de kosten van ruim 1 miljard euro. Vooral de wijk Broekpolder zou belast worden met geluid en fijnstof. De verkeersdruk zou ook onaanvaardbaar toenemen, ook vergeleken met de andere varianten.

De provincie Noord-Holland zet een streep door twee onderzochte alternatieven voor een verbindingsweg tussen de A8 en A9: het Golfbaanalternatief (Landschapsplan) en de route langs de wijk Kreekrijk. Uit onderzoek met verkeersmodellen voor 2040 blijkt dat deze varianten onvoldoende bijdragen aan de regionale bereikbaarheid en juist elders nieuwe problemen veroorzaken. Bovendien zijn de stikstofeffecten te groot om binnen de huidige wetgeving te realiseren.

Na de zomer start de provincie daarom een variantenstudie voor de bestaande N203, met als doel de doorstroming te verbeteren en de overlast voor omwonenden te beperken. Gedeputeerde Jeroen Olthof noemt de onderzoeksresultaten teleurstellend: “Nieuwe infrastructuur leidt tot meer verkeer dat het wegennet niet aankan. Het probleem verplaatst zich.”

Samen met de Vervoerregio Amsterdam en betrokken gemeenten wil de provincie in gesprek met het Rijk over een bredere oplossing voor de bereikbaarheid van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal. Daarbij blijft ook een directe verbinding tussen de A8 en A9 onderwerp van gesprek.