ALKMAAR - De Viaanse Molen, aan de noordkant van Alkmaar,
verandert de komende jaren van een kantorenlocatie naar een nieuwe stadswijk
van Alkmaar. Dat vraagt om een andere inrichting van de Helderseweg Noord. Met
bewoners en andere belanghebbenden heeft de
gemeente verschillende varianten
voor de herinrichting onderzocht. Het college stelt de gemeenteraad nu voor te
kiezen voor de variant met een fietspad dat vrij ligt en meerdere plekken om
veilig over te steken.
De Helderseweg Noord loopt van het Kantorenpark tot aan de
Kogendijk. Aan de weg grenzen straks nieuwe stadsbuurten als Pendorp, het
Kantorenpark en het Sluiseiland. Voorsorterend op de komst van nieuwe bewoners
moet de weg vooral veiliger en groener worden.
Veiliger en groener
Om de verkeersveiligheid te vergroten, kiest het college
voor de variant met een vrijliggend fietspad. Fietsers en bijvoorbeeld
landbouwverkeer hoeven de weg dan niet met elkaar te delen. In deze variant
komen er meerdere oversteekplekken voor fietsers en voetgangers. Voor
voetgangers komt er een “struinpad” zodat ze de weg ook niet hoeven te delen
met andere weggebruikers. Er komt meer openbaar groen, bijvoorbeeld in de
nieuwe middenberm, langs het Noordhollandsch kanaal en op de plek van het
huidige fietspad tussen de Kogendijk en ATV de Rekere. Ondanks dat de weg wat
smaller wordt, blijft de weg goed bereikbaar voor streekbussen, hulpdiensten en
landbouwverkeer. Een aanpassing van de kruising Helderseweg – Havinghastraat is
voor de herinrichting noodzakelijk. Door hier een voorrangsbocht te maken, kan
het verkeer vanuit het centrum goed doorstromen direct naar de ring Alkmaar.
Bijkomend voordeel is dat de fietsoversteek tussen de Helderseweg en de
Vlielandbrug en de Havinghastraat overzichtelijker en veiliger wordt.
Oversteekplekken voor verbinding
De nieuwe oversteekplekken dragen niet alleen bij aan de
verkeersveiligheid maar zorgen ook voor de verbinding van de verschillende
nieuwe stadsbuurten onderling. Daarnaast maken ze het gebied langs het
Noordhollandsch Kanaal beter bereikbaar, bijvoorbeeld bij het Sluiseiland waar
straks veel groen komt.
Wethouder Christian Schouten over de herinrichting: “Het
aanpassen van dit deel van de Helderseweg is een impuls voor de verdere
ontwikkeling van de Viaanse Molen. Ik wil de leden van de klankbordgroep en
iedereen die heeft meegedacht over deze herinrichting hartelijk danken voor hun
constructieve bijdrage’.
Vervolg
Zodra de raad heeft ingestemd met de voorgestelde
voorkeursvariant en het hiervoor benodigde investeringskrediet beschikbaar
stelt, start de ontwerpfase. Ook in deze fase trekken we samen op met de
omgeving van de Viaanse Molen. Hoe die participatie eruit komt te zien werken
we nog uit. Voor de herinrichting van de Helderseweg Noord is een krediet van €
3,5 miljoen nodig. Voor een belangrijk deel is er al dekking gevonden voor de
herinrichting. De aanpassing van de kruising met de Havinghastraat is een apart
project waarover nog besluitvorming gaat plaatsvinden.