Koopflats en -appartementen dreigen te verloederen, doordat bewoners de bijdragen aan hun Vereniging van Eigenaren niet meer (kunnen) afdragen. Steeds meer VvE’s kampen met toenemende betalingsachterstanden, aldus Sebastiaan Baldinger van het gelijknamige gerechtsdeurwaarderskantoor in Alkmaar.
Precies een jaar geleden trok Baldinger al aan de bel. “Een kwart van de VvE’s kampt met betalingsachterstanden van gemiddeld vier leden. Per wanbetaler is de openstaande rekening opgelopen tot 5200 euro”, zei hij in januari 2014. “En het is alleen maar erger geworden”, zegt de deurwaarder nu.
“Vaak ligt de oorsprong bij woningeigenaren die hun baan hebben verloren of opgezadeld zijn met dubbele woonlasten door een onverkochte woning. Ze hebben moeite hun hypotheek- en andere lasten op te brengen. De achterstanden leiden tot een
financiële strop voor de overige VvE-leden, achterstallig onderhoud en verminderde leefbaarheid, veel spanning tussen bewoners en een verpeste sfeer in het complex.”
Leeg
“Wanneer appartementen van wanbetalers worden verkocht (ook bij executieverkoop), treedt de wet in werking die bepaalt dat behalve de verkoper ook de koper verantwoordelijk is voor een eventuele betalingsachterstand over de laatste twee jaar. In de praktijk blijkt de betalingsachterstand aan de VvE vaak groter te zijn dan twee jaar. In het ergste geval wordt het appartement niet verkocht en staat het leeg.”
Niet voor niets wil woonminister Stef Blok dat appartementenbezitters uiterlijk per 2017 maandelijks geld storten in de kas van hun VvE, om de verloedering tegen te gaan. De woonlasten zouden hierdoor met enkele tientjes per maand kunnen stijgen. Tot het zover is, kunnen VvE’s terecht bij
www.invorderingsspecialist.nl , een van de sites van het kantoor van Baldinger.
“Invorderingsspecialist.nl is het online platform voor alle mogelijke diensten om facturen of vorderingen te kunnen incasseren. Of het nu gaat om de opzet van een adequaat en effectief debiteurenbeleid, of de inning van een vordering onder gerechtelijke dwang, wij wijzen met raad en daad de weg. Klanten kunnen in- en uitstappen op elk gewenst moment in het proces.”