ALKMAAR - In Park De Oude Kwekerij vindt op zondag 28 juni
de jaarlijkse Keti Koti-herdenking en -viering plaats. Het programma staat in
het teken van het herdenken van de afschaffing van de slavernij en het delen
van verhalen, cultuur en tradities.
De middag begint met een herdenkingsceremonie onder leiding
van Sherwin Kirindongo. Onderdeel daarvan is een plengoffer, begeleid door
Sheila Landveld. Tijdens de bijeenkomst spreken onder anderen Gimena
Blindeling-Eliza en Winston Brandon over het Caribische en Surinaamse
slavernijverleden. Ook kinderen delen verhalen over hun voorouders en
familiegeschiedenis.
De herdenking krijgt dit jaar extra aandacht na de recente
erkenning van het Alkmaarse slavernijverleden. Uit onderzoek bleek dat de stad
bestuurlijke, economische en sociale banden had met het koloniale
slavernijsysteem.
Na de ceremonie volgt een cultureel programma met
muziekoptredens, workshops en activiteiten voor jong en oud. Daarnaast wordt
een inzamelingsactie gehouden voor schoolspullen en boeken bestemd voor
Suriname. Bezoekers kunnen ook terecht bij verschillende eetkraampjes.
De herdenking en viering zijn gratis toegankelijk. Het
evenement wordt georganiseerd door Stichting Comité 30 juni / 1 juli Alkmaar,
in samenwerking met onder meer de gemeente Alkmaar en de provincie
Noord-Holland.