IJsbaan De Meent krijgt nieuwe ijsvloer… en daarvoor gaat men niet over één nacht ijs!

Foto: Wim Meijer Fotografie

Bijna 1000 m3 beton, 90 afgevulde betonwagens, 120 baanpijpen met een totale lengte van 56 kilometer afgevuld met CO2, 210.000 tie-wraps, weerstations en sensoren… geen moeite te veel voor een perfecte ijsvloer.

Vandaag, woensdag 29 augustus, vindt bij Sportcomplex De Meent een indrukwekkende, zowel technische als logistieke, operatie plaats: binnen een tijdsbestek van 9 uur wordt de ijsbaan voorzien van een nieuwe betonvloer, waarop over pakweg een maand de nieuwe ijsvloer kan worden gelegd. Een operatie, waarbij gedurende 9 uur iedere zes minuten een betonwagen wordt aangevoerd om in één continue flow de betonvloer te storten van de 400 meter baan.

Het ‘moment suprême’: Matthé Laan, Manager Beheer en Onderhoud van Alkmaar Sport draait de kraan open voor het eerste beton.

Stagnatie aanvoer beton catastrofaal
Om 07.30 uur zijn 2 stortploegen in de zuidhoek van de baan, rug aan rug, gestart met het storten van het beton. De ene ploeg linksom en de ander rechtsom. Het is de bedoeling dat ze vanmiddag rond 17:30 uur elkaar weer tegen tegenkomen aan de noordhoek van de baan om de stort af te ronden. Maar voordat het zover is moeten er heel wat spannende momenten worden overwonnen. “Onze grootste zorg is dat de stort tijdelijk wordt onderbroken”, aldus Liroy Jansen, projectleider Beheer & Onderhoud bij Alkmaar Sport. “Een stagnatie van de stort zou kunnen leiden tot een ongelijkmatig drogingsproces, wat catastrofaal zou zijn voor de betonvloer”.Twee betoncentrales
Om te zorgen dat er een continue aanvoer is van beton zijn er twee betoncentrales ingeschakeld: betoncentrale van Alkmaar en de centrale van Amsterdam. Verder zijn er verkeersregelaars ingeschakeld om te zorgen dat de betonwagens een vrije doorgang krijgen en de continue-aanvoer is gegarandeerd. Grootste nachtmerrie: een verkeersinfarct op de rondweg of de A9. Maar vooralsnog is die uitgebleven.

Folie tegen zon of regen
Een andere bron van zorg is de zon: die kan ervoor zorgen dat bepaalde delen van de baan beduidend sneller zouden drogen dan andere delen, wat ook weer het noodzakelijke gelijkmatige uithardingsproces zou kunnen verstoren. Maar ook hierin heeft Liroy vertrouwen dat het goed zal komen: “Ook hiermee hebben we al rekening gehouden. Mocht de zon gaan schijnen hebben we al mensen klaarstaan om folie op de baan te leggen en de baan nat te houden. En datzelfde geldt voor regen. Als het erg hard gaat regenen, en dat in combinatie met wind, kan dat ook invloed hebben op de samenstelling van het beton. En ook dan zullen we moeten afdekken.”Ervan uit gaande dat alles gaat zoals gepland, is vanavond rond 17.30 al het beton gestort en kan men verder gaan met het vlak maken van de vloer (vlinderen of polieren). Dit proces zal afhankelijk van de droging doorgaan tot diep in de nacht.

Morgenochtend moet de betonvloer er dan kant er klaar bij liggen, met in die vloer het complete leidingstelsel van maar liefst 56 kilometer RVS baanpijpen, afgevuld met CO2 als koelmiddel, dat alles om te komen tot een perfecte ijsvloer voor de komende pakweg 25 jaar.

Uitharden en heel geleidelijk kouddraaien
“Toch zal er nog heel wat tijd overheen gaan alvorens die ijsvloer er echt ligt”, zo vertelt Matthé Laan, manager Beheer & Onderhoud bij Alkmaar Sport. “Eerst zal de betonvloer moeten uitharden, en daarvoor houden we rekening met 20 tot 30 dagen. En daarna gaan we langzaam over tot het kouddraaien van de installatie. Dit zal heel geleidelijk moeten gebeuren, omdat een te snelle daling van de temperaturen zou kunnen leiden tot schade aan het beton. Dit verlagen van de temperatuur zal dan ook gaan met een halve tot hooguit een hele graad  per dag.”Tijdslussen
Maar uiteindelijk zal die ijsvloer er liggen op vrijdag 12 oktober, wanneer de nieuwe ijsbaan feestelijk wordt geopend. Een ijsbaan, voorzien van volop sensoren, waardoor steeds adequaat kan worden ingespeeld op temperatuurverschillen op de ijsvloer, zodat er altijd een gelijkmatige hardheid van het ijs is over de volle 400 meter lengte. Daarnaast een ijsbaan die vooral ook interessant wordt voor topsporters door de negen ‘tijdslussen’ die in de ijsvloer worden gebouwd en waardoor de sporters exact beeld krijgen van hun tussentijden, bochtsnelheden en ook complete ritschema’s kunnen inprogrammeren.Energiebesparende installatie
Vooral trots is de Gemeente Alkmaar, en met hen ook Matthé Laan en Liroy Jansen, met het energiebewuste karakter van de installatie. Weliswaar vraagt de nieuwe ijsvloer 25% meer energie dan voorheen als gevolg van het feit dat de leidingen zijn gevuld met CO2 in plaats van ammoniak, daar staat tegenover dat de warmte die vrijkomt bij de koeling van de ijsvloer wordt ingezet voor de verwarming van het sportcomplex. Weliswaar is het niet haalbaar gebleken om het complex 100% energieneutraal te krijgen, maar in ieder geval is alles in het werk gesteld om geen warmte of energie ongebruikt verloren te laten gaan. En dat is een principe dat gedurende de complete renovatie van de baan een rol heeft gespeeld. Zo werd ook het oude beton in stukken van 2 bij 2 meter gezaagd en elders hergebruikt als terreinverharding.

Op dit moment rijden de betonwagens nog af en aan. Iedere zes minuten opnieuw ruim 10m3. Een ‘optocht’ die nog tot aan het begin van de avond zal voortduren. Nog veel spannende uren voor Matthé, Liroy en iedereen die bij deze gigantische operatie betrokken is.

Morgen weten we of alles naar wens is verlopen. Wordt vervolgd!

Reacties

Cookieinstellingen